Sunday 15 March 2015

Kisah yang Menyedihkan.



Assalammualaikum.
Sambungan cerita...

Pada tarikh 23.8.2014 merupakan tarikh yang tak dapat aku lupakan. Tarikh tu jgak laa aku kehilangan ayah aku :’) ayah yang aku sayang selama ni. Cerita dia bermula begini…….
Time tu aku tengah makan dengan kawan2 aku. Korang boleh bayangkan tak time tu aku betul2 baru nak suap makanan dalam mulut, lepas tu pak cik aku call. Dia tanye aku. “ daus dah tahu ke pasal ayah sekarang ni?” . aku pun cakap laa  “ tak tahu paksu. Kenapa”. Lepas tu pak cik aku pun kata laa sruh siap kan barang semua dan nak amik aku kat uitm. Time tu sumpah aku tak sedap hati gila. Aku call ibu plak. Aku tanye dia kenapa dengan ayah.  Ibu pun jawab “ sape yg bgithu ni. Jangan risau ye daus. Ibu ada ni. Kuatkan semangat. Ibu ada untuk anak2 ibu” . sumpah weyh time tu Allah S.W.T je tahu macam mane luluh nye hati aku bila ibu cakap ayah dah meninggal :’) perasaan aku time tu kosong!!! Aku tak tahu ape patut aku rase time tu. Sebab semua perasaan aku bercampur. Aku kehilangan ayah aku sendiri!! Orang yang dah jaga aku sejak dari kecik lagi. Besarkan kami adik beradik telah pergi menghadap ilahi.

Aku pun terus blah ( balik ) bilik untuk kemas2 kan barang. Tetiba roommate aku ( hafizul ) ikut aku ke bilik. “ weyh. Aku dengan budak2 yang lain nak ikut kau balik. Aku tak boleh ahh tengok kau sorang2” . Hati aku pun terdetik. Aku masih ada lagi sahabat yang sentiasa dengan aku. Lepas aku siapkan semua barang, aku terus pergi ke pintu utama UITM. Kawan2 aku sanggup sewa kereta tengah2 malam semata nak follow aku balik Selangor. Sumpah ini laa nama sahabat. Aku tunggu pak cik aku sampai.
Aku pun tengok dalam kereta tu dah ada atok dengan nenek aku. Aku terus naik mereka. Kawan2 aku yang lain follow dari belakang. Pak cik aku dengan tetiba macam kena rasuk hantu bawak kereta laju gila. Memang ikut baris jalan potong punye. Kereta halang je dia naikkan lampu tinggi tanda dia nak lalu.
Kawan2 abis ketingggalan. Hampir 4 jam lebih laa aku nak sampai kat rumah. Sampai2 je kat sana, orang ramai dah berkerumun depan dan dalam rumah aku. Aku pun masuk laa dalam rumah. Sumpah terkejut suatu badan yang telah diselubung tu adalah jenazah ayah aku. Terus terduduk dibuatnya. Slow2 aku bukak kain tu. Dengan rase sedih aku lihat wajah aku. Ya allah wajah ini yang akan aku rindu sampai bila2! Aku mencium wajah ayah tanda aku rindukan dia sangat2 dan bila aku tengok wajah adik dengan ibu aku, sebak aku rase. Mata2 dorang semua dah bengkak sebab dari tadi asyik menangis je. Aku sempat untuk tunaikan tanggungjawab aku sebagai anak. Aku mandikan jenazah dia, kafankan jenazah dia dan mengebumikan jenazahnya dia area rumah aku. Tapi aku terima ini semua dengan hati yang terbuka yang ayah telah pergi meninggalkan kami semua. Semoga roh arwah ayah ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. Amin.......

No comments:

Post a Comment